Klachten en geschillen
Vakbekwaamheid staat bij VastgoedCert voorop. Van een ingeschreven makelaar mag je daarom deskundigheid, kwaliteit en professioneel handelen verwachten.
Niet tevreden over een makelaar? Meld je klacht eerst bij ons
Ben je als consument of vastgoedprofessional niet tevreden over de dienstverlening of het gedrag van een geregistreerde makelaar? Dan kun je bij ons een klacht indienen. Wij nemen elke melding serieus en behandelen deze zorgvuldig.
Door jouw melding, helpen we de kwaliteit binnen de branche te bewaken en te verbeteren.
Heb je een klacht? En kom je er met ons niet uit?
Meld dan direct je klacht bij Stichting De Geschillencommissie. Hieronder lees je hoe je dit kunt doen.
Klachten over een Register-Makelaar
Op 1 september 2022 is door de makelaarsbranches NVM, Vastgoedpro en VBO het nieuwe Klachtenloket Vastgoedprofessionals gelanceerd. Vanaf 1 januari 2023 is VastgoedCert aangesloten bij dit centrale Klachtenloket Vastgoedprofessionals. Dat betekent dat alle bij VastgoedCert ingeschreven makelaars zich dienen te conformeren aan de Beroeps- en Gedragscode Makelaardij. Stichting De Geschillencommissie faciliteert als onafhankelijke partij dit klachtenloket.
Belanghebbende consumenten en vastgoedprofessionals kunnen bij het Klachtenloket Vastgoedprofessionals een klacht indienen over een Register-Makelaar die betrokken is bij de (ver)koop en (ver)huur van woningen. Het betreft echter alleen klachten die betrekking hebben op consumentenzaken, conform het Reglement Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals.
Meer informatie over het indienen van een klacht bij het Klachtenloket Vastgoedprofessionals is te vinden op hun website.
Klachten over het certificatieproces of de vakbekwaamheid
Voor klachten over het certificatieproces (instroom en/of hercertificering) kan contact worden opgenomen met het bureau van de Stichting VastgoedCert.
Veroordeling door een tuchtcollege of strafrechter
Een veroordeling door de Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals of door de strafrechter voor een vastgoedgerelateerd delict, kan consequenties hebben voor de certificering c.q. registratie in het register.
Klachten over een Assistent- en/of Kandidaat-makelaar
Klachten en geschillen over Assistent-Makelaars en/of Kandidaat-Makelaars moeten in eerste instantie worden ingediend bij de brancheorganisatie waar de betreffende makelaar is aangesloten. Dit betreft de brancheorganisaties NVM, NVR of VBO Makelaars.
Wanneer een Assistent-Makelaar en/of Kandidaat-Makelaar niet is aangesloten bij een brancheorganisatie, kan een klacht vooralsnog bij de rechter worden ingediend. VastgoedCert is voornemens om de Assistent- en Kandidaat-Makelaars op termijn ook te laten aansluiten bij de Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals.
Veroordeling door een tuchtcollege of strafrechter
Een veroordeling door de Tuchtcommissie Vastgoedprofessionals of door de strafrechter voor een vastgoedgerelateerd delict, kan consequenties hebben voor de certificering c.q. registratie in het register.